ميرزا خانلرخان
226
سفرنامه خانلرخان اعتصام الملك ( فارسى )
است . گفت : به بشرويه مىروم . فرمايشى باشد بگوئيد . گفتم چند توپ برگ براى من بخريد بياريد . گفت : چشم ! روز دوشنبهء دهم . صبح دو نفر ملا و طبيب آمدند ديدن من . آدم فرستادم خبر كردند رفتم به بازديد محمد حسين خان ، پسر عماد الملك . يك پسر ميرزا محمد على خان « 1 » وزير امور خارجهء سابق كه دائى محمد حسين خان است و اسمش زين العابدين است . آنجا بود . چاى و شربت خورديم ، برگشتيم . نهار خوردم بعضى جنسها آوردند . دو سه قبا و ارخالق گرفتم ، دادم استاد ابو القاسم بدوزد . عصر رفتم به تماشاى شهر و ارك طبس كه مير حسن خان جد عماد الملك ساخته است . الحق عجب ارگى است . در كمال استحكام . عمارت خيلى خوب عالى دارد . دو سه دست از عماراتش باقى است ، باقى خراب شده است . از آنجا رفتم به مدرسهاى كه مرحوم حاجى مير علينقى خان وكيل پدر عماد الملك ساخته ، بسيار مدرسهء باصفاى خوبى است . عمارتى هم در جنب مدرسه ساخته ، خيلى خوب و باصفا است . پر از نخل خرما و نارنج است . در بالاى دروازهء ارگ ، سنگى نصب است كه تاريخ بناى ارگ را قصيده ساخته ، منبت كردهاند . در هزار و دويست و شانزده ساخته شده است . روز سهشنبهء يازدهم . تازهاى نبود مگر اينكه شاهزاده خانم عماد - الملك كه به مشايعت والدهاش رفته بود كه به تهران مىرفت ، برگشتند يك قاليچه سرحمامى خيلى خوب با يك قهوه سينى زرشك و يك دورى زعفران برايش فرستادم و كاغذى نوشتم كه شاهزاده خانم من ، براى شما كاغذ نوشته ، هل و گل داده بود . گويا آن عوضى براى شاهزاده خانم فرمانفرما فرستاده شده يا صندوقدار من تقلب كرده ، در هرصورت حالا نيست . عوض آنها اين سوقات قاين را فرستادم . خيلى اظهار تشكر و امتنان كرده بود و يك مجموعه
--> ( 1 ) - ميرزا محمد على خان شيرازى در سال 1267 ه . ق وزير خارجه شد و در سال 1268 ه . ق در شيراز درگذشت .